Photo by Supatra Srithongkum and Sutiwat Kumpai
Apichatpong Weerasethakul
Apichatpong was born in Bangkok and grew up in Khon Kaen in north-eastern Thailand. He began making films and video shorts in 1994 and completed his first feature in 2000. He has also mounted exhibitions and installations in many countries since 1998.
Apichatpong is recognized as a major international filmmaker and visual artist. His works are characterized by their use of non-linear storytelling, often dealing with themes of memory, loss, identity, desire, and history.
His works have won him widespread international recognition and numerous awards, including the Cannes Jury Prize in 2021 for Memoria, his first film shot outside of Thailand featuring Tilda Swinton. He also won the Cannes Palme d’Or in 2010 with Uncle Boonmee, Who Can Recall His Past Lives. His Tropical Malady won the Cannes Competition Jury Prize in 2004 and Blissfully Yours won the Cannes Un Certain Regard Award in 2002. Syndromes and a Century (2006) was recognised as one of the best films of the last decade in several 2010 polls.
His art prizes include the Sharjah Biennial Prize (2013), the Fukuoka Prize (2013), the Yanghyun Art Prize (2014) and the Artes Mundi Award (2019).
His installations have been shown at the Haus der Kunst in Munich, The New Museum in New York, MAIIAM Contemporary in Chiang Mai, Documenta in Kassel, and the Taipei Fine Arts Museum in Taipei, among others. His artworks include the multi-screen project Primitive (2009), Fireworks (Archives) (2014), and Invisibility (2016). They have been acquired by major institutions such as Tate Modern, Fondation Louis Vuitton, Centre Georges Pompidou, Museum of Contemporary Art Tokyo, M+, Museu d'Art Contemporani de Barcelona, and SFMOMA. His recent installations include Constellations (2018), Fiction (2018), SleepCinemaHotel (2018), A Minor History (2021, 2022), Seeing Circles (2022). Apichatpong lives and works in Chiang Mai, Thailand.
アピチャッポン・ウィーラセタクン(映画監督・アーティスト)
バンコク生まれ、タイ北東部のコーンケーンで少年時代を過ごし、チェンマイを拠点に活動中。1994年から映画や映像作品の制作を本格的にスタート。2000年には初の長編映画『真昼の不思議な物体』を完成。映画と並びアートの分野でも、1998年以降は世界各地で個展を開催し、主にインスタレーションを展示してきました。アピチャッポンは第一線の映画監督であり、同時にアーティストとしても世界中で称賛されています。
記憶や喪失、アイデンティティ、欲望、歴史などのテーマが交錯するストーリーが特徴なアピチャッポンの映画には、国際的な評価の証として数多くの賞が贈られてきました。2002年の映画『ブリスフリー・ユアーズ』は、カンヌ国際映画祭ある視点賞を受賞。2004年『トロピカル・マラディ』が同映画祭の審査員賞。2006年に発表した『世紀の光』が、2010年に複数の媒体で「過去10年間のベスト映画」に選ばれています。そして、2010年『ブンミおじさんの森』では、タイの映画史上初となるカンヌ国際映画祭のパルム・ドール(最高賞)に輝きます。その後、初めてタイ国外で撮影したティルダ・スウィントン主演の『MEMORIA メモリア』が、2021年のカンヌ国際映画祭で審査員賞を受賞しました。
アートの世界では、チャイ・シリとの共作でシャルジャ・ビエンナーレ金賞(2013年)を受賞したほか、個人として福岡アジア文化賞(2013年、芸術文化部門)、ヤンヒョン賞(2014年)、アルテス・ムンディ8(2019年)を受賞しています。ミュンヘンのハウス・デア・クンスト、ニューヨークのニュー・ミュージアム、チェンマイのMAIIAM現代美術館、カッセルのドクメンタ、台北の台北市立美術館などで展示歴があり、テート・モダン、ルイ・ヴィトン財団、ポンピドゥー・センター、東京都現代美術館、M+、バルセロナ現代美術館、サンフランシスコ近代美術館といった世界の名だたる文化施設に作品が所蔵されています。
代表作品として、マルチ画面の映像インスタレーション《プリミティブ》(2009年)、ビデオ作品《Fireworks (Archives)》(2014年)、2画面シンクロ映像インスタレーション《Invisibility》(2016年)が挙げられます。近年は《Constellations》 (2018年)、《Fiction》(2018年)、 《SleepCinemaHotel》(2018年)、《A Minor History》(2021、2022年)、《Seeing Circles》(2022年)を発表しています。
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